Hogyan mérlegeljünk egy új weboldal megrendelésekor?

2013-szeptember-18 (szerda) 11:50:36 | Kategória: Hasznos tudnivalók
Hogyan mérlegeljünk egy új weboldal megrendelésekor?

A legtöbb cég, függetlenül a méretétől már rendelkezik weboldallal, vagy legalábbis fontolóra vette már annak szükségességét. Tehát az interneten is adott a konkurencia. Mielőtt belevágnánk az internetes piac meghódításába, mérlegelnünk kell, hogy miben tudunk újat, jobbat nyújtani a látogatóink számára konkurenseink helyett.

A válasz legtöbbször mindössze annyi, hogy a cég vezető tevékenységeinek kulcsszavaira legyen az első helyezés a Google találati listáján. De pont úgy, ahogyan egy sportolónak is sokat kell dolgoznia, azért, hogy a dobogóra állhasson, pontosan úgy kell a weboldalt is gondozni, úgymond edzeni.

Tehát egy weboldal megléte önmagában nem feltétlen jelent minden rekordot megdöntő bevételt. A weboldalon lévő tartalmaknak egyedinek kell lenniük.  Időközönként legyenek frissítve a fent lévő adatok, vagy kerüljenek fel új cikkek, termékek, leírások, beszámolók.

Miért fontos a tartalombővítés? Az internetet próbáljuk meg elképzelni, mint egy hatalmas könyvtárat a világ minden pontjáról érkezett könyvekkel. Tegyük fel a példánkban a Google játsza a könyvtáros szerepét, mi pedig weboldal tulajdonosok a könyveket biztosítjuk számára. Mikor egy látogató keres egy könyvet a könyvtároshoz fordul ő pedig bizonyos kategórizálások alapján felajánl nekünk 10 könyvet. Ezek a weboldalak szerepelnek az első találati oldalon. De a látogatóknak sokszor a legkülönfélébb kéréseik támadnak és ekkor már jobban számít, hogy milyen tartalom lapul a könyvekben, hogy a legmegfelelőbbet tudja átadni a könyvtáros. Az esetek többségében olyan könyveket fog ajánlani, melyek vastagok, nagyon sok írással, köztük a  látogató számára fontos adatokkal. Ha nagyon speciális a kérés gyakran kisebb könyvek kerülnek előtérbe, melyek csak egy adott, speciális témát járnak körül.

Összefoglalva: Minél több, a weboldal célját és tevékenységét körülíró tartalmat írunk a weboldalra, annál szélesebb körben találják meg a látogatók azt. Minél több szöveg, annál több keresési kifejezés. Ha elég speciális témát választunk, akkor pedig gy kisebb terjedelmű, új weboldal is nagyon gyorsan sikeressé tud válni.

Az e-féle tartalmak megírására célszerű szakembert megkérni, mert a weboldalak helyezését nem az határozza meg, hogy mennyire zsúfoljuk tele az írásainkat mindenféle kulcsszavakkal. Az erre szakosodott szakemberek ezeket a szabályokat már jól ismerik és ennek megfelelően fognak tanácsokat adni, vagy megírni a kért tartalmat.

A weboldalnak nem bennünket, hanem a látogatókat kell kiszolgálni. Tehát, mind az írások, mind a weboldal megjelenése és szerkezeti felépítése könnyen megérthetőnek és átláthatónak kell lennie. Ezt a felhasználói élményt azzal fogják meghálálni, hogy gyakrabban térnek vissza a weboldalra, ajánlani fogják másoknak, több időt töltenek el rajta. Ezt pedig a Google is támogatni fogja azzal, hogy időről-időre javulni fog a weboldal helyezése.

Ha már meg van a koncepció, akkor mérlegelni kell a technikai hátteret. Ma már a weboldalak többsége el van látva adminisztrációs felülettel, ahol a tartalmakat dinamikusan tudjuk kezelni. Ezeket a weboldalakat nevezik a szakemberek dinamikus weboldalnak, az adminisztrációs rendszert pedig CMS-nek. Ezeknek a rendszereknek az ára nagyon változó. Főleg a rendszer tudása és a speciális igényekre szabott megoldásaik befolyásolják az árképzést. Azért, amikor meghallunk egy magas összeget ne feledjük el, hogy ezek a szakemberek sokat tanultak és dolgoztak azért a tudásért, amit az árképzésük képvisel. Az ő tapasztalatuk és hozzáértésük alapozza meg a weboldal későbbi sikereit. Lehet találkozni pár ezer forintos weboldal és webáruház hirdetésekkel, de őszintén, nem csalóka? Ha meglátna egy 0 km-et futott Mercedes személygépjárművet 10.000 Ft-ért nem merülne fel önben a kérdés, hogy hol az átverés? Az olcsó megoldások sok esetben későbbi, akár sokkal komolyabb kiadásokhoz vezethetnek. Gyakran nem készülnek el ennyiért a weboldalak időben, vagy közel nincsenek az elvárásainkhoz. Van, amin tényleg nem éri meg spórolni.

Miután árfekvésben és tudásban megtaláltuk a megfelelő rendszert és weboldalfejlesztő csapatot, már csak egy tárhelyre lesz szükségünk. Szerencsére a tárhelyszolgáltatók ára is egyre kedvezőbbek számunkra és a választásban segítségünkre a fejlesztő csapat is. Illetve a tárhelyszolgáltatók többségénél megrendelhetjük a weboldalunkhoz szükséges domain nevet is.

Hogy is kell ezt elképzelni? A domain név az az a cím, mely azonosítja a weboldalunkat a nagyvilágban, pont mint egy lakkcím, a tárhely pedig az ehhez tartozó lakás.

Lássunk egy nagyságrendi árlistát (természetesen ez cégenként és igényenként eltérő lehet):

domain: (.hu): bruttó 2.500 – 3.000 Ft / 1-2 év
tárhely: (1 Gb – 10 Gb):  2.500 – 25.000 Ft / 1 év
weboldal: 50.000 – 500.000 Ft / egyszeri díj
keresőoptimalizálás, tartalomfejlesztés: változó / folyamatos